NL / ENG
human
area
building
  • URBAN PLAYGROUNDS

URBAN PLAYGROUNDS

Er is in het onderzoek naar Urban Playgrounds in Eindhoven getracht de bestaande Urban Playgrounds in kaart te brengen en te inventariseren hoe Urban playgrounds in een breed spectrum toegankelijk te maken. Tevens is er aandacht voor verschillende aspecten van de realisatie en het beheer van (nieuwe) Urban Playgrounds in

Eindhoven en de functies die deze plekken voor Eindhoven vervullen. Uit het voorgaande is dan ook de volgende definitie geformuleerd:

‘Urban playgrounds zijn plekken in de openbare ruimte die US en US&C faciliteren, spontaan ontstaan of in samenwerking met de scene gerealiseerd en aangelegd.

Urban playgrounds dragen met de levendige, creatieve activiteiten van hun gebruikers bij aan de identiteit van de plek, door speels, ‘onbewust’ meer reuring te creëren en de aantrekkelijkheid te versterken. Het ontstaan van deze nieuwe functies voor plekken draagt op een geheel eigen en unieke manier bij aan de leefbaarheid van een omgeving.’

Dit onderzoek biedt een handreiking om de zichtbaarheid en inzetbaarheid van Urban Sports & Culture in de openbare ruimte te versterken. Om door middel van de dynamiek en diversiteit van Urban Sports & Culture de aantrekkingskracht op Eindhoven te vergroten en nieuwe aanwas voor de sport en de cultuur te genereren.

Opdrachtgever:

Gemeente Eindhoven, afdeling kunst en cultuur te Eindhoven

Samenwerking:

Annemarie Frye te Nijmegen

DamnRIJT te Eindhoven


Projectnaam

URBAN PLAYGROUNDS

Datum

01/04/2012

Projectbeschrijving

Urban Sports als een route in de openbare ruimte van Eindhoven
  • AANTREKKELIJKHEID VAN HET CENTRUM VERSTERKEN

AANTREKKELIJKHEID VAN HET CENTRUM VERSTERKEN

Frye Concepts ontwikkeld in opdracht van en samenwerking met Stichting Ruimte een concept om de aantrekkelijkheid van het centrum te bewaren. Door leegstand tijdelijke, doch inhoudelijke invulling te geven, welke zorgt voor meer levendigheid en dynamiek van het stadscentrum en aantrekkingskracht op bezoekers en potentiële vaste gebruikers van de leegstaande panden, met name in de detailhandel.

Het project moet zorgen voor reuring en een speels doch aantrekkelijk karakter van het centrum, dat bruist van creativiteit en handel. Het concept moet een toeristische trekpleister worden, welke bijdraagt aan de attractiviteit en de economische potentie van het centrum. Het project is speels, spannend met een kwalitatieve meerwaarde voor bezoekers en maakt design toegankelijk op hoogwaardig niveau.

Opdrachtgever:

Stichting Ruimte te Eindhoven


Projectnaam

AANTREKKELIJKHEID VAN HET CENTRUM VERSTERKEN

Datum

01/11/2010

Projectbeschrijving

De creatieve sector weet tijdelijke invulling van leegstand inhoud te geven
  • BIJ AREA KAN JE LEREN, CREEREN EN BELEVEN…

BIJ AREA KAN JE LEREN, CREEREN EN BELEVEN…

Dit plan omschrijft de procesgang omtrent het vormen van een toekomstvisie en het in kaart brengen van de ambities van Area51.

Area51 is Europese trendsetter in de skatecultuur en wil een toplocatie op wereldniveau worden, waar beroemde en professionele skateboarders (toptalent) en sponsoren zich aan committeren, waar toptalent wordt gekweekt en waar vooraanstaande evenementen als het NK, EK en WK plaatsvinden. Met de activiteiten die bij Area51 plaatsvinden weet de organisatie de jeugd te binden aan de stad en staan ambassadeurs op om Eindhoven wereldwijd te vertegenwoordigen.

Area51 onderscheidt zich door naast het faciliteren van de sport, ook de aan de sport nauw verbonden cultuur te faciliteren. In de toekomst wil de organisatie haar leading positie vanuit Eindhoven vasthouden en uitbreiden in extreme sports en culture. De aan de sport verbonden cultuur-economische uitingen vinden we veelal in muziek, design, kunst, (grafische) vormgeving, film en fotografie. Belangrijke faciliteiten in deze zijn; het skatepark, de skateschool, de bar / de horeca, de zaal / het podium, de werkplaatsen en de kantoren.

Opdrachtgever:

AreaFiftyOne skatepark te Eindhoven

Samenwerking:

Backdrop te Eindhoven

DamnRIJT te Eindhoven


Projectnaam

BIJ AREA KAN JE LEREN, CREEREN EN BELEVEN…

Datum

01/04/2010

Projectbeschrijving

Een visie op de ambitie en toekomstige huisvestingsbehoefte van AreaFiftyOne skatepark
  • AV EN LEEFBAARHEID

AV EN LEEFBAARHEID

Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van audiovisuele (AV) middelen in de dagelijkse samenleving. Door de ontwikkeling van nieuwe technologieën is er op AV gebied steeds meer mogelijk. De Provincie Noord-Brabant begon in 2008 dan ook met het aanjagen van de AV-sector en wilde meer zichtbaarheid geven aan de eindeloze mogelijkheden van de sector. Het onderzoek voor Aramis Allee Wonen is een gevolg op de vraagstukken in het provinciale beleid.

In dit plan onderzochten wij de mogelijkheden om de plannen voor het AV-beleid van de provincie Noord-Brabant te koppelen aan de projecten van Aramis Allee Wonen en AV als middel in te zetten en te implementeren in bestaande projecten. Tevens vormt AV een verbindende factor, tussen de projecten onderling en het grensoverschrijdend denken van Aramis Allee Wonen in Breda en Roosendaal.

De inzet van AV als middel zal voor vernieuwing moeten zorgen in de bestaande projecten en de aggregaat zijn om de projecten naar een hoger plan te tillen. Op een eigentijdse manier zal middels AV de sociale cohesie worden bevorderd. We gebruiken in dit geval AV-middelen die te implementeren zijn in een wijk, die zichtbaar en tastbaar zijn en daardoor mensen op een interactieve manier uitnodigen te participeren. 

 

Opdrachtgever:

Aramis Allee Wonen te Roosendaal

Samenwerking:

Dona Consult te Tilburg

NoSuchThing te Eindhoven 


Projectnaam

AV EN LEEFBAARHEID

Datum

01/12/2009

Projectbeschrijving

Hoe kan de audiovisuele sector bijdragen aan leefbaarheidsvraagstukken in wijken?
  • BUSINESSPLAN CREATIEVE CLUSTERS

BUSINESSPLAN CREATIEVE CLUSTERS

De creatieve klasse is de motor achter de moderne economie, die zich voornamelijk richt op kennis en belevenis. Deze specifieke beroepsbevolking zorgt voor werkgelegenheidsgroei en is in combinatie met een diverse bevolkingssamenstelling (met veel en gevarieerde creatieve mensen) een verklaring voor een bloeiende stedelijke economie. De creatieve sector heeft door haar ‘out-of-the-box’ mentaliteit het vermogen om probleemoplossend te werk te gaan en daarmee innovatie tot stand te brengen, vanuit economisch en sociaal-maatschappelijk perspectief.

De kernvraag waar in het onderzoek een antwoord op gegeven wordt is: “Hoe kunnen creatieve startende ondernemers profijt hebben van creatieve clusters en hoe kan de stad Eindhoven profijt hebben van startende creatieve ondernemers in deze clusters?”

De algemene missie van creatieve clusters is dan ook een klimaat voor startende ondernemers scheppen waarbij  huisvesting, bedrijfsadvies, netwerk en kruisbestuiving centraal staan.

Onder de pijlers : innovation, interaction en sustanability streven creatieve clusters  in Eindhoven er naar geselecteerde mensen met verschillende disciplines  binnen de  kaders van Industrial Design Engineering (TU/e) en Design Academy aan te trekken.

Aan de hand van de voorgaande pijlers werd een sterkte en zwakte analyse uitgevoerd, waaruit een SMART geformuleerd businessplan voort vloeide.

Opdrachtgever:

Gemeente Eindhoven, afdeling economie en cultuur te Eindhoven

Little Mountain te Eindhoven

Samenwerking:

Little Mountain creative environment, te Eindhoven


Projectnaam

BUSINESSPLAN CREATIEVE CLUSTERS

Datum

01/09/2009

Projectbeschrijving

Haalbaarheidsonderzoek Creatieve Clusters in Eindhoven
  • TEXTIELMUSEUM TILBURG

TEXTIELMUSEUM TILBURG

Het Textielmuseum in Tilburg is een eigentijds museum dat zich steeds verder ontwikkeld tot een museum in bedrijf. Het museum heeft niet alleen een eigentijdse en vernieuwende collectie, maar ook een innovatief textiellab en creatieve textielateliers.

Het TextielLab is het kloppende hart van het Textielmuseum, er staan machines waarop ontwerpers, kunstenaars en studenten hun ontwerpen kunnen laten uitvoeren. Zij worden daarbij ondersteund door productontwikkelaars.

Frye Concepts bracht de unieke functies en elementen van het Textielmuseum in kaart en verbond deze met het provinciale beleid. Hieraan werd een vastgoedprogramma gekoppeld dat de activiteit in en rondom het Textielmuseum moet versterken. De nadruk ligt hierbij op kansen om zelfstandig invulling te geven aan culturele en creatieve activiteiten die elkaar in economische en maatschappelijke functie versterken, om de in gang gezette functie als museum in bedrijf verder te doen groeien.

Opdrachtgever:

Audax Textielmuseum te Tilburg


Projectnaam

TEXTIELMUSEUM TILBURG

Datum

01/05/2007

Projectbeschrijving

Een museum in bedrijf anno 2007 en verder