Projecten
BRABANT SKATEBOARDHOOFDSTAD VAN EUROPA 2018
Gelieerd aan de groei naar een nieuwe locatie en het behoud van de positie in Europa en daar buiten, ontwikkelde Frye Concepts een plan voor een aantal toonaangevende activiteiten, die Brabant als dé skatespot van Europa op de kaart zetten. Beleving door middel van cultuur- en burgerparticipatie spelen een belangrijke rol in de samenwerking tussen de Brabantse Skateparken, waarin Eindhoven een leading positie inneemt.
Ervaren van het Brabantse landschap, ontdekken van locaties door de ogen van een skater en aan de scene gelieerde uitingen, zijn belangrijke uitgangspunten in de realisatie van de drie evenementen die in dit document worden omschreven.
Door middel van een Alternate Reality Game (ARG), leren mensen spelenderwijs kennis maken met de skatewereld en Brabant als skatespot van Europa, ontdekken is dan ook belangrijk in deze. Aan deze ARG zijn gelieerd de Brabant Open, welke dient als springplank voor aanstormend Brabants talent en welke jaarlijks plaats zal vinden in de Brabantse 5 steden. De Open is een evenement op niveau, waarbij niet alleen de Brabantse skate scene de hoofdrol speelt, juist de nadruk ligt op internationale verbindingen. De ARG vormt een verbindend element tussen activiteiten in locale, nationale en internationale zin.
Opdrachtgever:
AreaFiftyOne skatepark
Samenwerking:
Nicole Volleberg te Utrecht
Hanneke van Duijnhoven te Eindhoven
DamnRIJT te Eindhoven
Skatepark Breda, te Breda
Ladybird skatepark te Tilburg
World Skate Center te ’s-Hertogenbosch
Projectnaam
BRABANT SKATEBOARDHOOFDSTAD VAN EUROPA 2018Datum
01/04/2011Projectbeschrijving
Ontwikkeling van AreaFiftyOne skatepark in het Brabantse veld volgens de gedachte BrabantStad Culturele Hoofdstad 2018DE GIDS
N.a.v. het onderzoek ‘ECCE De Gids, Een tool voor creatieve en innovatieve ondernemers in de economische waardeketen’, hebben wij de economische waardeketen van creatieve en innovatieve producten en diensten stapsgewijs inzichtelijk gemaakt aan de hand van een boomstructuur. De wortels van de boom vormen het leggen van een basis voor een onderneming en ook deze stappen worden toegelicht in ‘De Gids, Creatief en Innovatief Ondernemen’.
De gids is dan ook een handreiking, van de Gemeente Eindhoven, aan alle creatieve en innovatieve entrepreneurs uit de regio Eindhoven, die zijn samengevat in de creatieve industrie. Deze handreiking moet bijdragen aan het faciliteren van vraag en aanbod in de creatieve en innovatieve sector van de regio.
Aan elke stap in de economische waardeketen en het leggen van een basis voor je onderneming, zijn dan ook instanties verbonden die de creatieve sector kunnen faciliteren.
Opdrachtgever:
Gemeente Eindhoven, afdeling Economie en Cultuur te Eindhoven
Interregionaal EU project ECCE Innovation
Samenwerking:
RTE Adviesgroep te Tilburg
Dona Consult te Tilburg
Nicole Volleberg te Utrecht
Jager OC te Tilburg
Little Mountain te Eindhoven
NoSuchThing te Rotterdam
DamnRIJT te Eindhoven
Projectnaam
DE GIDSDatum
01/04/2011Projectbeschrijving
Creatief en Innovatief OndernemenECCE: DE GIDS
De creatieve industrie onderscheidt zich van de reguliere sector doordat het creatieve ondernemerschap niet alleen werk is maar eigenlijk ook een manier van leven. Daarnaast bestaat de creatieve industrie uit voornamelijk kleinschalige bedrijven die flexibel zijn en innovatief en maatschappelijk betrokken omgaan met opdrachten. Dit heeft ook een weerslag op de omgeving waarin en waarmee ze werkt.
Creatieve ondernemers zijn niet gebonden aan structuren zoals de reguliere sectoren gewend zijn. Daardoor zijn ze ook niet zo bekwaam in het doen groeien van hun onderneming. Bij elke fase van ondernemerschap hebben ze ondersteuning nodig van facilitaire diensten en services. Welke ondersteuning ze nodig hebben, komt voort uit de keuzen die ze maken in het proces van de waardeketen.
In dit onderzoek hebben we de creatieve sector en hun procesgang onderzocht, om te komen tot een tool die de waarde van de creatieve industrie voor de economie kan versterken. Aan de hand van bestaand literatuuronderzoek, praktijkervaring en gesprekken met partners wordt in dit rapport invulling gegeven aan de doelstelling:
“Creating insight into the total economic value-chain of the creative industries and the rapid provision of relevant, reliable and thematic information to the creative sector to stimulate cooperation, innovation, crossovers and cross-fertilization.”
Opdrachtgever:
Gemeente Eindhoven, afdeling Economie en Cultuur te Eindhoven
Brainport Developement te Eindhoven
Interregionaal EU project ECCE Innovation
Samenwerking:
RTE Adviesgroep te Tilburg
Dona Consult te Tilburg
Freshheads te Tilburg
Nicole Volleberg te Utrecht
Jager OC te Tilburg
NoSuchThing te Rotterdam
DamnRIJT te Eindhoven
Projectnaam
ECCE: DE GIDSDatum
01/03/2011Projectbeschrijving
Een tool voor creatieve en innovatieve ondernemers in de economische waardeketenEUROPEAN LINKED CREATIVE CENTERS (ELCC)
European Linked Creatieve Centers (ELCC) is een project van CC-Concepts om op Europese schaal samenwerking te bevorderen tussen herontwikkelingsprojecten in steden uit Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.
De titel van het project weerspiegelt de groeiende centrale rol die de creatieve industrie speelt in de economische, maatschappelijke en ruimtelijke ontwikkeling in met name oude stadscentra, die veelal een industrieel verleden kennen. Daarnaast is er in veel NWE-steden (Noord West Europa) een uitdaging om nieuwe functies te vinden voor oud-industrie gebieden, kolossale gebouwen en religieus erfgoed.
De verschuiving van een maakeconomie naar een kennis- en beleveniseconomie is in alle deelnemende steden voelbaar en dat vraagt om een andere manier van herontwikkeling van oude dienstbare gebouwen en de daaromheen liggende gebieden.
Veel steden beseffen dat creatieve industrie een belangrijke rol kan vervullen in hun binnenstad. Deze rol wordt vervult vanuit verschillende actuele thema’s zoals stedelijke economie, welvaart, werkgelegenheid, city dynamiek, sociale cohesie, identiteit, cultureelerfgoed en innovatie.
In een coalitie aan steden werd gezocht naar een nieuwe buttom-up herontwikkelingsstrategie en processtructuur voor het ontstaan en de transformatie van creatieve clusters.
Opdrachtgever:
Provincie Noord-Brabant te ’s-Hertogenbosch
CC-Concepts te Eindhoven
Samenwerking:
RTE Adviesgroep te Tilburg
Dona Consult te Tilburg
NoSuchThing te Rotterdam
Hanneke van Duijnhoven te Eindhoven
Jager OC te Tilburg
Aramis Allee Wonen te Roosendaal (NL)
Gemeente Mechelen te Mechelen (B)
Nottingham Trent University te Nottingham (UK)
EBZ Business School te Bochum (D)
Projectnaam
EUROPEAN LINKED CREATIVE CENTERS (ELCC)Datum
01/04/2010Projectbeschrijving
Onderzoek naar een integrale herontwikkelingsstrategie voor creatieve clustersSTRATEGISCH BELEIDSPLAN VOOR MARKO
Van huis uit is Marko een inrichter van scholen in het Primair Onderwijs. Vanuit deze kracht werd de laatste jaren extra power gestoken in het bewerken van het Middelbaar-, Hoger- en Universitaironderwijs. Ook werd geconstateerd dat er conglomeraten van scholen (boven schoolse entiteiten) zijn ontstaan, die ook hun invloed hebben op het aankoopproces van basisscholen.
Omdat door Marko in het primair onderwijs nog steeds de meeste omzet wordt gemaakt is het gewenst om de vraag te stellen: “Is Marko op de goede weg? Het gevoel van: ‘We verliezen terrein’; ‘We missen de trein’ wil Marko omzetten in een positief gevoel: ‘Wij zijn dé onderwijsinrichters in Nederland en dat willen we blijven!’.
De ontwikkelingen rond de Brede School, in multifunctionele gebouwen, de Buiten Schoolse Opvang en de Kinderopvang zijn groeimarkten binnen het Primair Onderwijs. Het ligt voor de hand dat Marko ook deze markten gaat bewerken.
Samen met medewerkers van Marko van verschillende afdelingen voerden wij gesprekken en kwamen op die manier tot een bedrijfsplan dat niet alleen tot een veranderde strategie en bedrijfsproces leidde, ook tot productinnovatie binnen het Primair Onderwijs en in de nieuwe markten.
Opdrachtgever:
Marko BV te Hoogeveen
Samenwerking:
Dona Consult te Tilburg
Projectnaam
STRATEGISCH BELEIDSPLAN VOOR MARKODatum
01/01/2009Projectbeschrijving
Marko Polyvalente OnderwijsinrichtingenLITTLE MOUNTAIN CREATIVE ENVIRONMENT
Maarten Hendriks startte in 2007 Little Mountain creative environment, een collectieve, open werkplek voor creatieve en innovatieve startende ondernemers. Little Mountain wist een sterk en fysiek netwerk aan zich te binden, waaruit opdrachten voortvloeiden, die in wisselende samenstelling werden uitgevoerd door zowel interne als externe entrepreneurs. Werken in een collectief zorgde voor waardecreatie bij het uitvoeren van opdrachten en projecten.
Frye Concepts deed in 2008 en 2009 het projectmanagement van een aantal van deze opdrachten, waarbij steeds een projectteam aan Mountaineers werd samengesteld om tot succesvolle en kwalitatief hoogwaardige eindresultaten te komen.
Op die manier wist Frye Concepts samen met Little Mountain structuur aan te brengen in het aannemen en collectief uitvoeren van opdrachten door het cluster aan Mountaineers.
Opdrachtgever:
Little Mountain creative environment te Eindhoven
Samenwerking:
Mountaineers at Little Mountain creative environment te Eindhoven
Projectnaam
LITTLE MOUNTAIN CREATIVE ENVIRONMENTDatum
01/01/2008Projectbeschrijving
Collectiviteit maakt sterk, leidt tot succesvolle resultaten en kansrijke ideeënMISSION POSSIBLE
Het Veemarktkwartier is het creatieve clusters van Tilburg. In dit cluster hebben zich in de loop der jaren een groot aantal creatieve bedrijven gevestigd. Door de kennisuitwisseling en kruisbestuiving, wat kenmerkend is voor de dynamiek in het gebied, zijn er vele goede, vernieuwende ideeën ontstaan.
Helaas, zoals dat met vele goede ideeën gebeurt, krijgen zij niet allen de kans te worden uitgevoerd. Hieraan liggen vaak onvoldoende knowhow van de nodige samenwerkingspartners en partijen, de nodige technieken, financiële middelen, management kwaliteiten en tijd aan ten grondslag.
Het Veemarktkwartier is van mening dat deze onuitgevoerde, goede ideeën weer eens van het stof ontdaan moeten worden en aan het licht moeten worden gebracht. In het kader van ontwikkeling en innovatie wil het Veemarktkwartier goede, vernieuwende ideeën, die niet tot uitvoering zijn gekomen scouten en een aantal van hen uitvoerbaar maken in samenwerking met partijen binnen en buiten het Veemarktkwartier.
Frye Concepts bedacht in samenwerking met Dona Consult de idee en bracht het project van plan tot uitvoering.
Opdrachtgever:
Stichting Veemarktkwartier te Tilburg
Samenwerking:
Dona Consult te Tilburg
Projectnaam
MISSION POSSIBLEDatum
01/10/2007Projectbeschrijving
Schijnbaar onmogelijke ideeën worden mogelijk!STRATEGISCH PLAN VOOR PERMAR MEUBELMAKERS
Permar Meubelmakers BV stelde, samen met ons als consultants, de volgende missie voor de toekomst:
'Wij zorgen er voor dat bewoners in de sociaal-medische sector en justitionele instellingen, die extra solide inrichtingen nodig hebben, in een aangename omgeving kunnen wonen.
Wij doen dit samen met geselecteerde Permar-dealers. De ontwikkeling, productie en montage gebeurt door medewerkers in WSW-verband.'
Samen met medewerkers van diverse afdelingen, stelden wij een strategisch plan op, waarmee de missie realiseerbaar werd en er productinnovatie kon ontstaan, die zich richtte op de specifieke markt van Permar Meubelmakers bv. Dit leidde tot een heldere visie binnen het bedrijf en een sterkere marktpositie in relatie tot de klanten van Permar Meubelmakers BV.
Opdrachtgever:
Permar Meubelmakers BV te Ede
Samenwerking:
Dona Consult te Tilburg
Projectnaam
STRATEGISCH PLAN VOOR PERMAR MEUBELMAKERSDatum
01/09/2007Projectbeschrijving
Kansen voor productinnovatie in de markt van Permar Meubelmakers BVEUGENIE VAN OIRSHOT
Eigenie van Oirschot is een hoedenontwerpster, gevestigd in één van de ateliers van het Textielmuseum. Uitgaande van autonome kunstobjecten, die door technische kennis en experiment teruggebracht worden naar alle kaders en beperkingen van een hoed. Dat maakt haar ontwerpen zo innovatief en uniek en haar eindproducten zo bijzonder.
In de afgelopen periode lijkt de Nederlandse hoedenmarkt aardig te zijn verzadigd en is het moeilijk om nationaal meer afzet te genereren. Dit is het gevolg van het beperkte aantal hoedendragers dat Nederland kent en welke zich voornamelijk in formele en gereformeerde kringen begeven. Het wordt voor Eugenie van Oirschot dus tijd om internationaal niet alleen naamsbekendheid op te bouwen, maar ook afzet te genereren en nieuwe markten te verkennen. Het plan omhelst kansen in de markt, waarbij rekening is gehouden met het snijvlak in haar werk tussen kunst en toepasbare producten.
Opdrachtgever:
Audax Textielmuseum te Tilburg
Samenwerking:
Eugenie van Oirschot